سهم کم سيستم ريلي درجابجايي مسافر

به گزارش ميراث آريا(CHTN) مرکز پژوهش‌هاي مجلس درگزارش خود اعلام کرد:سهــم راه‌آهــن در جابجــايي مســافر در کشــور در ســال 1387 معـــادل 9/4 درصــد يا 3/26 ميليون نفر بوده در صورتي که کل تقاضاي حمل مسافر در اين سال 8/536 ميليون نفر بوده که از ناچيز بودن سهم راه‌آهن در جابجايي مسافر در کشور، در اين سال حکايت دارد.

براساس اين گزارش متوسط ميزان جابجايي مسافر از يک کيلومتر خط آهن اصلي کشور در سال 1387 معادل 3هزار و 23 نفر بوده در صورتي که همين متوسط در سال 2006 در کشور ژاپن 437 هزار و 805نفر، هند 84هزار و 917 نفر، چين 19هزار و 870نفر، روسيه 14هزار و314 نفر و پاکستان 10هزار و 937 نفر بوده است.

مرکز پژوهش‌ها با اشاره به فرسودگي و بالا بودن طول عمر خطوط آهن کشور افزود: چنانچه روند بهسازي و نوسازي در دست اجرا، مبناي ادامه فعاليت نگهداري خطوط آهن کشور قرار گيرد براي يک بار بهسازي و نوسازي خطوط موجود در طول بهره‌برداري به بيش از 40 سال زمان نياز خواهد بود در صورتي که عمر مفيد خط آهن نظير راه معادل 20 سال است.

اين گزارش مي‌افزايد: در سال 1387 کل لوکوموتيوهاي موجود راه‌آهن (اصلي و مانوري) 645 دستگاه بوده در صورتي که از لوکوموتيوهاي مذکور، تنها 369 دستگاه يا 57 درصد آن در اين سال فعال بوده‌اند.

در نتيجه‌گيري اين گزارش آمده است: تقريباً همه امکانات ممکن در زمينه بهره‌برداري از سرمايه‌گذاري انجام شده از راه‌آهن فراهم شده است اما از اين امکانات استفاده مطلوب صورت نمي‌گيرد و همين امکانات در کشورهاي ديگر کارآيي بالاتري دارند.
/121

انتهای پیام/

کد خبر 1389042943